Werving en selectie via sociale media

Jongeren gebruiken steeds meer sociale media om te zoeken en te solliciteren naar vacatures. Onder jongeren is dit aantal zelfs toegenomen naar 40% in 2019. Ook onder ander bevolkingsgroepen is dit dit aantal de afgelopen jaren gestegen. Een derde van de Nederlanders gebruikt sociale media voor het zoeken naar vacatures en baanoriƫntatie. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

Veel mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een baan gebruiken LinkedIn. Ook Facebook is hierbij populair. Voornamelijk mbo geschoolde zoeken via Facebook. Hoger opgeleide zoeken meestal naar een geschikte vacature via LinkedIn. Bij jongeren is dit aandeel tevens groter dan bij ouderen.

Om de doelgroep te bereiken worden er door werkgevers tegenwoordig andere manieren gebruikt. Zo is WhatsApp ook een middel dat steeds meer wordt ingezet om de doelgroep makkelijker te bereiken. Door middel van WhatsApp kan er laagdrempelig contact worden opgenomen met een mogelijke sollicitant. Daarnaast wordt ook het sociale media platform Snapchat steeds meer gebruikt voor (voornamelijk) arbeidscommunicatie. Het is een goed middel om je merk op een juiste manier in de kijker te spelen.

Uiteraard dient een werkgever zelf uit te zoeken welk middel het beste bij zijn doelgroep past. Dit ligt ook weer aan belangrijke kernmerken van de doelgroep zoals leeftijd en interesses. Enkel wanneer je dit in kaart hebt, kun je hier de communicatiemiddelen op aanpassen.