Beroepsziekten in Nederland

Uit onderzoek blijkt dat er in 2018 ruim 3800 meldingen van de beroepsziekten waren bij de bedrijfarts. Het gaat dan voornamelijk om mentale aandoeningen, maar ook problemen met de houding komen veel naar voren. Mensen met psychische aandoeningen, zoals teveel werkstress, een burn-out of andere mentale aandoeningen komen voor in verschillende branches. Voornamelijk in het onderwijs, IT en de financiƫle dienstverlening zie je dit veel. Door middel van e-health kunnen bepaalde lichte psychische klachten preventief worden aangepakt. Het is een laagdrempelig en betaalbaar instrument.

Medewerkers met problemen aan het lichaam komen meer naar voren in de industrie en bouw. Het kan dan zijn dat zij last hebben van bijvoorbeeld hun rug of andere lichaamsdelen. Zwaar fysiek werk kan hier een grote rol bij spelen, maar ook een verkeerde houding op een kantoorstoel kan bepalend zijn.

Zowel bij mannen als bij vrouwen komen beroepsziekten voor. Qua leeftijd is wel te zien dat het een kwart van de meldingen komt van medewerkers die ouder zijn dan 55 jaar. Uiteraard zijn er daarbij gevolgen voor zowel de medewerker als bedrijf. Medewerkers zijn langere tijd (deels) afwezig. Een klein deel blijft blijvend arbeidsongeschikt. Zowel lang als kort verzuim kost werkgevers jaarlijks veel geld. Preventie en juiste begeleiding is daarom van belang om het verzuimpercentage niet te hoog te krijgen en je medewerkers daarbij gezond te houden!

Bron: beroepsziekten.nl

Krappe arbeidsmarkt

De afgelopen kwartalen is de arbeidsmarkt steeds krapper geworden. Het vinden van goede, geschoolde, kandidaten wordt steeds lastiger. In meerdere sectoren is de krappe arbeidsmarkt te voelen, maar sommige sectoren voelen de krapte erger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ICT, het onderwijs of de zorgbranche.

Volgens het CBS zijn er momenteel 88 openstaande vacatures tegen 100 werklozen. In vergelijking; in een arbeidsmarkt die totaal niet gespannen is te noemen (ruime arbeidsmarkt) zijn er meer openstaande vacatures dan werklozen. Dan is het juist lastig om aan een goede baan te komen. In een ruime arbeidsmarkt blijven medewerkers daarom ook langer bij hun huidige werkgever. In de huidige, krappe, arbeidsmarkt kijken veel medewerkers juist rond naar andere kansen en mogelijkheden. Het is daarom, juist in deze tijd, belangrijk dat je goede medewerkers weet te binden en boeien.

Het kost werkgevers vaak veel tijd en moeite om hier, naast de kerntaken, in te investeren. Zij maken daarom het besluit het juridisch werkgeverschap uit te besteden, bijvoorbeeld bij een payroll organisatie. Die neemt het juridisch werkgeverschap op zich, wat zowel medewerker als werkgever meerdere voordelen op kan leveren. Een werkgever is minder tijd kwijt aan onder andere (personeels)administratie. Daarnaast bieden payroll organisatie ook meerdere voordelen aan hun medewerkers. Denk hierbij onder andere aan verzuimbegeleiding en een deskundige helpdesk.

Werving en selectie via sociale media

Jongeren gebruiken steeds meer sociale media om te zoeken en te solliciteren naar vacatures. Onder jongeren is dit aantal zelfs toegenomen naar 40% in 2019. Ook onder ander bevolkingsgroepen is dit dit aantal de afgelopen jaren gestegen. Een derde van de Nederlanders gebruikt sociale media voor het zoeken naar vacatures en baanoriƫntatie. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

Veel mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een baan gebruiken LinkedIn. Ook Facebook is hierbij populair. Voornamelijk mbo geschoolde zoeken via Facebook. Hoger opgeleide zoeken meestal naar een geschikte vacature via LinkedIn. Bij jongeren is dit aandeel tevens groter dan bij ouderen.

Om de doelgroep te bereiken worden er door werkgevers tegenwoordig andere manieren gebruikt. Zo is WhatsApp ook een middel dat steeds meer wordt ingezet om de doelgroep makkelijker te bereiken. Door middel van WhatsApp kan er laagdrempelig contact worden opgenomen met een mogelijke sollicitant. Daarnaast wordt ook het sociale media platform Snapchat steeds meer gebruikt voor (voornamelijk) arbeidscommunicatie. Het is een goed middel om je merk op een juiste manier in de kijker te spelen.

Uiteraard dient een werkgever zelf uit te zoeken welk middel het beste bij zijn doelgroep past. Dit ligt ook weer aan belangrijke kernmerken van de doelgroep zoals leeftijd en interesses. Enkel wanneer je dit in kaart hebt, kun je hier de communicatiemiddelen op aanpassen.

Huidige flexbranche

Uit onderzoek van het ING (Economisch Bureau) blijkt dat de flexbranche minder groeit. In zowel 2019 als 2020 is de verwachting dat het aantal gewerkte uren flink terugloopt. In 2020 wordt er zelfs een kleine krimp verwacht. Dit meldt Flexnieuws.

Deze verwachting ontstaat voornamelijk door een mindere economische groei. Daarnaast speelt ook de spanning op de huidige arbeidsmarkt een grote rol, deze is krap te noemen. Het is lastig voor zowel reguliere werkgevers als uitzendorganisaties om aan geschoold personeel te komen met de juiste vaardigheden en kennis. In verschillende branches is deze krapte te voelen. Al springt onder andere de ICT branche en de zorg branche er wel bovenuit.

Hiernaast speelt de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) een rol. De WAB zorgt voor arbeidsrechtelijke verandering die invloed hebben op flexibele arbeid. Flexibele arbeid zal in zijn gehele vorm duurder worden. De Wet arbeidsmarkt in balans treedt 1 januari 2020 in werking. Vele payroll- en uitzendorganisaties zijn momenteel bezig om hun dienstverlening hierbij te optimaliseren.

Al deze veranderingen vraagt om nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe kansen voor de flexbranche. Uitzendorganisaties zullen zich meer van de concurrentie moeten onderscheiden door onder andere en bijvoorbeeld meer opleidingsmogelijkheden te bieden. Enkel dan kunnen zij hun hoofd boven water houden in deze steeds veranderende flexbranche.